هشت نوع عشق از نظر اشترنبرگ

هشت نوع عشق از نظر اشترنبرگ

هشت نوع عشق از نظر اشترنبرگ

اشترنبرگ هشت نوع عشق را مطرح میکند:

فقدان عشق:
در این رابطه هیچ یک از عناصر عشق حضور ندارد. این رابطه را در زندگی روزانه با مردم عادی داریم. اگر احساستان درباره ی شریک زندگی تان از این نوع باشد، می توان گفت که رابطه تان در معرض خطر است.

عشق دوستانه:
این احساس زمانی دست می دهد که میل و تعهد به مقدار کم وجود دا شته باشد یا اصلا وجود نداشته باشد، اما صمیمیت در حد بالایی حضور دارد. این احساس را معمولاً در رابطه با دوستان صمیمی داریم.

عشق شهوانی:
میل در این عشق بیشتر حضور دارد. هیجانات و میل زیادی در این ر ابطه وجود دارد، اما صمیمیت و تعهد در سطح ضعیفی قرار دارد.

عشق پوچ:
این عشق زمانی احساس می شود که تعهد قوی باشد، اما میل و صمیمیت در سطح پایینی قرار دا شته باشد یا اصلاً وجود ندا شته باشد. این ویژگی اغلب در زوجهایی دیده می شود، که مدت زیادی از ازدواج آن ها می گذرد و به خاطر بچه ها در کنار یکدیگر زندگی می کنند و می خواهند رابطه را، حتی اگر از نظر روانی و جسمی یکدیگر را ارضا نکنند، حفظ کنند.

عشق خیال انگیز:
این عشق در بین زوجهایی مشاهده می شود که رابطه ی آنها تا اندازه ای تازه است. میل و صمیمیت شدید است، اما زوجها به اندازه ی کافی، زندگی مشترک یا تجربه های مشترک ندارند که متقابلاً احساس تعهد کنند.

عشق مشفقانه:
در این عشق صمیمیت و تعهد شدید است اما میل ضعیف است. عشق مشفقانه در بین زوجهایی دیده می شود که به مدت تقریباً طولانی با هم هستند و از یکدیگر رضایت دارند، اما جاذبه جنسی آنها از بین رفته است.

عشق ابلهانه:
در این عشق میل و تعهد بالاست اما صمیمیت ضعیف است. عشق ابلهانه در زوجهایی دیده می شود که یک عنصر مشترک قوی دارند و به همین دلیل تصمیم می گیرند ازدواج کنند، حتی اگر یکدیگر را اصلاً نشناسند.

عشق کامل:
این عشق سه عنصر را به طور سخاوتمند در خود جای داده است. عشقی است که همه ی ما آن را در خواب می بینیم. همان طور که اشترنبرگ می گوید، رسیدن به این مرحله خیلی آسانتر از نگهداشتن آن است.

 

هشت نوع عشق از نظر اشترنبرگ

برچسب ها

اشترنبرگ ( 1), عشق ( 18), عشق از نظر اشترنبرگ ( 1), هشت نوع عشق ( 1), هشت نوع عشق از نظر اشترنبرگ ( 1),