تاثیر روابط موضوعی بر انتخاب عشقی

تأثیر روابط موضوعی بر انتخاب عشقی

تأثیر روابط موضوعی بر انتخاب عشقی

اگر عشق بازگشت به خانه باشد مهمترین عنصر در این بازگشت، اعضای اصلی خانواده یا همان موضوعات اصلی زندگی هر فرد، هستند. موضوعات اصلی آنهایی هستند که اولین ارتباطات ر ا با آنها داشته ایم، پدر، مادر، برادر و خواهر در خانواده های هسته ای و دیگرانی که در خانواد ه های گسترده هستند . هنگامی که در عشق به خانه باز میگردیم مهمترین عنصری که می تواند بازگشت ما را واقعی جلوه دهد حضور دوباره پدر، مادر، برادر یا خواهر است. مهمترین مکانیسم روانی در عشق، فرافکنی است . فرد عاشق یک تصویر ذهنی را بر موضوع عشق فرافکنی می کند و به او عشق می ورزد. معمولاً افراد به کسی عشق می ورزند که بتوانند تصویر یکی از موضوعات اصلی (پدر، مادر، برادر یا خواهر) را بر او فرافکنی کنند. طبیعتاً موضوع عشق باید ویژگی هایی را داشته باشد که فرد بتواند تصویر موضوع اصلی را بر او فرافکنی کند. هنگامی که این فرافکنی انجام شد، بازگشت به خانه تکمیل می شود. بسیاری از ما در انتخاب همسر به طور ناخودآگاه فردی را انتخاب می کنیم که شباهتهایی با یکی از موضوعات اصلی زندگی ما (پدر، مادر، برادر وخواهر) دارد. در عشق ما مجدداً به روابط موضوعی یا رابطه با پدر، مادر، برادر یا خواهر، باز می گردیم و سعی می کنیم آن ارتباط را مجدداً زنده سازیم و به رفع کم و کاستیهایی که در آن بوده است، بپردازیم. به نظر می رسد رابطه ی ما موضوعات اصلی زندگی، مهمترین روابط، پایاترین و تأثیرگذارترین روابط زندگی ما باشد که روابط دیگر ما متأثر از آنهاست. افرادی که انتخاب می کنیم هرگز نه از روی تصادف و نه به دلیل بد شانسی است، بلکه به خاطر تأثیر ناخود آگاه بر ما است که به افراد خاصی علاقمند می شویم.
وقتی فردی از خانه فرار می کند معمولاً به جستجوی ناپدری، نامادری، نابرادری و یا ناخواهری خواهد بود. این افراد معمولاً تصویری کاملاً متضاد با پدر، مادر، برادر یا خواهر خود را بر موضوع عشق خود فرافکن می کنند. موضوع عشق این افراد معمولاً کاملاً متفاوت با موضوعات اصلی زندگی آنهاست . به عنوان مثال اگر فردی پدر ولخرج، غیرمذهبی و مستبد داشته است و اصلاً از پدرش خوشش نمی آمده است احتمالاً به فردی عشق خواهد ورزید که کمی خسیس، مذهبی و غیرمستبد باشد یعنی فردی کاملاً متضاد با پدر. برای درک بهتر تأثیر روابط موضوعی بر انتخاب عشقی ، به مثال های زیر توجه کنید:

روابط موضوعی – پدر قول هایی می داد که به آنها عمل نمی کرد . مرتباً مرا منتظر می گذاشت. وقتی قرار بود به جایی بیاید، هیچ وقت پیدایش نمی شد.
انتخاب عشقی – کسانی که آنها را بزرگ و گرامی بدارم و سپس آنها مرا مأیوس کنند. افرادی که غیرمسؤول هستند.
روابط موضوعی  – هرگز به من گفته نشد که پدر و مادرم مشکل دارند. هرگز به من گفته نشد که قرار است پدر و مادرم طلاق بگیرند، مگر تا همان لحظه آخر.

انتخاب عشقی – فرادی که با خودشان و من صادق نیستند.

 

روابط موضوعی – هیچ وقت ندیدم که پدرم به مادرم ابراز محبت کند و به او عشق بورزد.
انتخاب عشقی – مردهایی که محبت خود را بیان نمی کنند.
روابط موضوعی  – وقتی بچه بودم مریض شدم و تب بالایی داشتم. پدر به خانه نمی آمد. من با مادرم تنها بودم.
انتخاب عشقی – افرادی که شغلی ندارند و من باید از آنها حمایت کنم. افرادی که از من مواظبت نمی کنند.
روابط موضوعی – مادرم همیشه خشمگین، غضبناک و خیلی دمدمی بود.

انتخاب عشقی – افرادی کج خلق و دمدمی . کسانی که از ناراحت یا احساساتی بودنم، متنفرند. کسانی که راجع به احساسات حرف نزنند.
روابط موضوعی – در کودکی از من سوء استفاده جنسی شده است.

انتخاب عشقی – کسانی که به طرزی غیر طبیعی، دل مشغول مسایل جنسی بوده و بسیار سلطه جو هستند.
روابط موضوعی  – اضافه وزن داشتم و مورد آزار و اذیت قرار می گرفتم.

انتخاب عشقی – کسانی که غیرقابل دسترس هستند یا فقط مرا به عنوان یک دوست می خواهند . کسانی که من تعقیب شان کنم و بعد احساس طردشدگی کنم.
روابط موضوعی  – پدر هیچ وقت خانه نبود.

انتخاب عشقی – کسانی که در موقع نیازم حاضر نمی شوند . کسانی که معتاد به کار فراوان هستند.
روابط موضوعی – پدر هیچ وقت به من ابراز علاقه نمی کرد و هرگز نشد که از من تعریف کند.
انتخاب عشقی – اشخاصی بی احساس که هیچ وقت باعث احساس « خاص بودن » و این که با دیگران فرق دارم، در من نشوند.
روابط موضوعی  – پدر و مادرم از هم جدا شده بودند.

انتخاب عشقی– کسانی که با بد رفتاری خود، آنها را امتحان می کنم و متعاقباً آنها نیز مرا ترک می کنند.
روابط موضوعی – من شاهد بد رفتاری پدر با مادرم بودم.

انتخاب عشقی – کسانی که مشکل دارند و من سعی می کنم مشکلاتشان را حل کنم.

 

تأثیر روابط موضوعی بر انتخاب عشقی

برچسب ها

انتخاب عشقی ( 2), تأثیر روابط موضوعی ( 1), تأثیر روابط موضوعی بر انتخاب عشقی ( 1), روابط موضوعی ( 1),