اهمیت نامزدی قبل از ازدواج

اهمیت نامزدی قبل از ازدواج

اهمیت نامزدی قبل از ازدواج

دوران نامزدی یک دوره ی حد واسط است، که فرد را آماده ی ورود به زندگی مشترک می کند. در این دوره ارتباط نامزدها با یکدیگر بیشتر می شود و در این ارتباط بیشتر، شناخت افراد از یکدیگر عمق پیدا می کند. در دوران نامزدی، خانواده و دوستان فرد وارد رابطه می شوند و فرد قبل از ازدواج می تواند با آنها آشنا شود. شناخت شبکه ی ارتباطی نامزد، شناخت خانواده ی نامزد و شناخت دوستان نامزد و بیرون رفتن با او این فرصت را فراهم می کند تا ما بتوانیم شناختهای قبلی خود را بازنگری کنیم، بتوانیم آینده ی خود را تا حدودی ببینیم و برای زندگی مشترک آماده شویم.
همان گونه که مردم می گویند، مشت نمونه خروار است. دوران نامزدی هم تا حدودی نمونه ی دوران بلند مدت زندگی مشترک است.
همان طور که می دانید؛ دانشمندان در تحقیقات علمی برای این که به نتیجه برسند، ابتدا فرضیه های خود را در یک نمونه آزمایش می کنند و بعد نتیجه را به کل آن موقعیت تعمیم می دهند. اگر قبل از ازدواج ماهم از نامزد خود فرضیه ها یا شناختهایی داشته باشیم و بخواهیم درستی و نادرستی این شناختها را مورد آزمایش قرار دهیم، به دو صورت می توانیم عمل کنیم. یکی این که وارد زندگی شویم و در زندگی مشترک خود فرضیه ها و شناختهای خود را بیازماییم. ولی در آن زمان نتیجه ی آن شناختها به ما قدرت انتخاب نمی دهد، چرا که قادر به تغییر جدی نخواهیم بود. اما اگر یک نمونه و یک فرصت محدود برای تجربه و آزمون داشته باشیم، نتایج ما کاربرد خواهد داشت. اگر فرضیه ی شما این باشد که مرد مورد نظر شما یا خانم مورد نظر شما خانواده ی خوبی دارد، آیا نباید این فرضیه آزموده شود؟ دوره ی نامزدی فرصتی فراهم می کند که این فرضیه ها و این گونه شناختها درستی و نادرستی خود را تا حدودی نشان دهند. در این دوره ما این فرصت را
خواهیم داشت که با نمونه ای از زندگی مشترک و زندگی آینده ی خود روبرو شویم و شناختها و تصورات خود را اصلاح کنیم؛ به درستی یا نادرستی آنها پی ببریم و در عین حال این فرصت و امکان را هم داریم، که قبل از آسیب جدی از ارتباط دور شویم.
در صورتی که در دوران نامزدی مرد و زن متوجه شوند که برای هم مناسب نیستند، بهترین کار این است که قبل از وقوع عقد، وعده ی ازدواج را برهم زنند. از طرف دیگر ، از آنجا که ازدواج تغییر و انتقال دشواری است و تغییرات جدی در زندگی ایجاد می کند، لازم است که این تغییر به مرور زمان و به آهستگی انجام شود .
وجود دوران نامزدی امکان این روند را فراهم می کند. در دوران نامزدی هردو طرف در عین حال که به شناخت بیشتری نسبت به هم دست پیدا می کنند، خود را آماده ی زندگی مشترک می کنند.

سه کارکرد عمده دوران نامزدی عبارتند از:
۱- عمیق تر شدن آشنایی
۲- آمادگی برای ورود به زندگی مشترک
۳- پذیرفتن نامزد به عنوان همسر و قطعیت در تصمیم گیری.

عمیق تر شدن آشنایی در دوران نامزدی
نامزدی این فرصت را فراهم می کند که نه تنها فرد مقابل را بهتر بشناسیم، بلکه خانواده و شبکه ی دوستان و ارتباطهای او را نیز بهتر بشناسیم. در زمان نامزدی ما این امکان را داریم که وارد خانواده ی فرد شویم، روابط خانوادگی و اعضای خانواده ی او را بشناسیم، به نحوه ی برخورد آنها با یکدیگر و با خود تا حدودی پی ببریم، با دوستان نامزد خود آشنا شویم و ارتباطات نامزد خود را تا حدودی بهتر بشناسیم. در این زمان رفتارها، عقاید و برخوردهای نامزدمان را می بینیم و نسبت به آن شناخت بیشتری بدست می آوریم.
علایم هشدار دهنده، بیشتر در معرض دید ما قرار می گیرند و ما می توانیم با شناخت بیشتر وارد ازدواج شویم. مهم این است که به هشدار دهنده های ازدواج توجه داشته باشیم. و بدانیم که جدایی در زمان نامزدی بسیار بهتر از جدایی در زمانهای دیگر است. باید توجه داشت که اگر در زمان نامزدی درباره ی انتخاب خود تردید داشتید و یا احساس کردید که با نامزد خود نمی توانید زندگی خوبی داشته باشید، هرگز نباید از این تردید و احساس به آسانی گذشت. باید آنها را جدی بگیرید و به بررسی اندیشه ها و تردیدهای خود بپردازید. ازدواج را کمی به تأخیر اندازید و از کمک متخصص و مشاور ازدواج بهره
ببرید. به یاد داشته باشید که نامزدی به همین منظور طراحی شده است و فلسفه ی وجودی آن کاهش ازدواج ناموفق است.
جدایی در زمان نامزدی به مراتب بهتر از طلاق است، خصوصاً که بچه ای نیز در میان باشد . در دوره ی نامزدی هیچ گاه نباید فکر کرد که همه چیز تمام شده است، بلکه در دوران نامزدی همه چیز نیمه تمام است و به همین دلیل راحتتر می توان بسیاری از آنچه را که بعدها باید با سختی و مرارت به انجام رسانید، انجام داد.

آمادگی برای ورود به زندگی مشترک
زندگی مشترک نیاز به یکسری آمادگی هایی دارد. به غیر از آمادگی اقتصادی، آمادگی عاطفی و فکری نیز لازم است. فردی که حداقل ۲۰ سال با خانواده ی خود زندگی کرده، برای این که بتواند از آنها جدا شود و تمام اوقات خود را با فردی دیگر بگذراند، حقیقتاً نیاز به تدریج زمانی دارد. فرایند نامزدی امکان این تدریج زمانی را برای جدایی از خانواده ی اصلی و پیوستن به نامزد ایجاد می کند.
در زندگی مشترک روابط با دوستان و خانواده ی همسر یکی از الزامات است و افراد در صورتی که دوره ی نامزدی را تجربه کنند، به ناگهان وارد چنین ارتباطاتی نخواهند شد. دوران نامزدی این امکان را فراهم می کند که فرد به تدریج با خانواده و دوستان نامزد و همسر آینده خود آشنا شود.
گذران تمام وقت با همسر در ابتدای زندگی مشترک هرچند دلپذیر می نماید، اما می تواند برای هردو نفر سخت باشد. نامزدی این امکان را فراهم می کند که زمان بیشتری را با نامزد خود باشیم و برای همیشه باهم بودن، آماده شویم.

پذیرفتن نامزد به عنوان همسر و قطعیت در تصمیم گیری
در دوران نامزدی فرد این فرصت را دارد که تصمیم خود را بازنگری کند. باشناخت بیشتری که نسبت به نامزد خود پیدا می کنیم به درستی و نادرستی انتخاب خود بهتر پی خواهیم برد و در صورتی که تصمیم درستی گرفته باشیم، طبیعتاً با اطمینان بیشتری آن راپی خواهیم گرفت. اما اگر احیاناً متوجه شویم که انتخاب ما انتخاب درستی نبوده است،
این فرصت وجود دارد که بدون آسیب جدی از یکدیگر جدا شویم. بنابراین نامزدی این
امکان را فراهم می کند که انتخاب هم سر در دو مرحله اتفاق بیفتد. مرحله ی اول ابتدای
نامزدی است که افراد به یکدیگر قول ازدواج می دهند و باهم نامزد می شوند و مرحله ی
بعدی در پایان نامزدی است که افراد تصمیم به عقد رسمی می گیرند.
به نامزد ها این حق هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ عرفی داده شده است که، در
صورتی که به هردلیلی نخواستند با یکدیگر ازدواج کنند، از هم جدا شوند.

 

اهمیت نامزدی قبل از ازدواج

برچسب ها

آشنايي قبل از ازدواج ( 1), ازدواج ( 11), اهمیت نامزدی قبل از ازدواج ( 2), مشاوره ( 30), نامزدی ( 4),