نقش جذابیت در ازدواج

نقش جذابیت در ازدواج

نقش جذابیت در ازدواج

معمولاً اولین عنصر محرک برای آشنایی با یک نفر جذابیت اوست . جذابیت در آغاز و گسترش آشنایی زن و مرد تأثیر به سزایی دارد. در مطالعات انجام شده بر روی نقش جذابیت در ازدواج،  این نتیجه بدست آمده است که جذابیت ظاهری بیشترین تأثیر غیرمنطقی را بر اکثریت افراد دارد و یکی از مهمترین شاخصه هایی است که در تعداد افراد خواستار ازدواج با فرد تأ ثیر دارد. در نگاه اول جذابترین افراد به احتمال زیاد افرادی گرم، حساس، مهربان، به روز و با کفایت هستند. در یک مطالعه ی بین فرهنگی که سی و سه فرهنگ در نقاط مختلف جهان را در برمی گرفت، ظاهر فیزیکی در همه ی موارد به عنوان جذابترین عامل توسط مردان ذکر شده بود، در حالی که خانمها به دور نمای مالی مردان و بلند پروازی آنها یا سخت کوشی و جدی بودن آنها توجه می کردند. آیا واقعاً در همه ی جهان زنان و مردان بر روی، این موارد توافق دارند؟
به طور تقریبی می توان گفت که نقش جذابیت در ازدواج، در فرایند آشنایی برای مردان از اهمیت بیشتری برخوردار است و کیفیتهای شخصیتی برای زنان مهمتر است.
در مطالعه ای که توسط نوید ( ۱۹۸۴ ) انجام شد اولویتهای مردان برای آشنایی، بیشتر جنبه های جذابیت ظاهری را در برمی گرفت و اولویتهای خانمها برای آشنایی مخلوطی از ویژگی های ظاهری و شخصیتی بود. اما هنگامی که در این تحقیق مردان و زنان ویژگی های با اهمیت برای انتخاب همسر را دسته بندی کردند ، فهرست آنها به طور معناداری شبیه به هم بود . این فهرست به ترتیب اولویت عبارت بود از :۱- صداقت ۲- وفاداری و تعهد ۳- حساسیت ۴- خونگرمی ۵- مهربانی ۶- خلق و خو ۷- ملایمت  ۸- صبر و شکیبای  ۹- متانت و وقار
به نظر می رسد که “شخصیت” در انتخاب همسر مهمتر از ظاهر فرد است  و نگرشهای جامعه پذیر مرد برخی اوقات برای خانمها از نفوذ اجتماعی مرد، دلخواهتر باشد.
جذابیت ظاهری می تواند فرد را درگیر فرآیند آشنایی کند، اما لزوماً ارتباط طولانی مدت و شادی را به همراه نخواهد داشت. علی رغم همه ی آنچه که هر دو جنس درباره ی جذابیت ایده آل مد نظر دارند، به طور واقعی همسری را انتخاب می کنند که به لحاظ جذابیت همانند خودشان باشد.
همسر جذاب بر موقعیت اجتماعی فرد تأثیر دارد. اما موقعیت اجتماعی برای برخی از افراد مهمتر است. مردانی که برای آنها نگاه دیگران و موقعیت اجتماعی مهم است به ظاهر و جذابیت ظاهری همسر توجه بیشتری دارند، در حالی که مردانی که توجه کمتری به موقعیت اجتماعی دارند، به عوامل شخصیتی ارزش بیشتری می دهند و به ظاهر همسر کمتر توجه می کنند.
جذابیت ظاهری غیرمعمول در عین حال که یک مزیت است ، می تواند یک نقطه ضعف باشد : افراد فوق العاده جذاب با پیشنهاد های اغواگرانه محاصره می شوند و به ستوه می آیند. در عین حال به نظر می رسد که جامعه نسبت به این افراد به لحاظ هنجار های خود سخت گیرتر است. بنابراین زنانی که جذابیت بالایی دارند، ممکن است که مجبور باشند همسری را با جذابیت کمتر انتخاب کنند و دایماً وفا دارای خود را به او ثابت کنند. البته ظاهر جذاب لزوما به رضایت زناشویی بیشتر و یا زندگی شادتر رهنمون نمی شود.
« یک شخصیت قوی در حال شکل گیری »یا « بالقوه موفق » برای خانمها جذاب است.
به نظر می رسد که دورنمای موفقیت مرد برای خانمها اهمیت دارد .
این نگرش حتی در کشور های غربی که خانمها فرصت تقریباً برابری با مردان برای موفق بودن دارند نیز همچنان وجود دارد. در ضمن به نظر می رسد که زنان هم مانند مردان به جذابیت ظاهری مرد، هم به عنوان یک امر مطلوب و هم به عنوان یک نماد از موقعیت؛ اجتماعی توجه دارند، اما ترجیح می دهند که این امر را پنهان نگاه دارند.
تا اینجا به دو عامل« جذابیت شخصیتی » و « جذابیت ظاهری » اشاره شد.
سومین عامل جذابیت “موقعیت اجتماعی” فرد است . موقعیت اجتماعی شامل طبقه ی اجتماعی، موقعیت اقتصادی، شأن و منزلت اجتماعی، شهرت، اعتبار، اصالت خانوادگی، تحصیلات، شغل، قومیت، مذهب، زبان و فرهنگ می شود. طبقه ی اجتماعی بالا برای دیگر طبقات اجتماعی
جذاب است، بنابراین امکان این که فردی از طبقه ی پایین تر جذب فردی از طبقه بالاتر شود، هست. موقعیت اقتصادی نیز ایجاد جذابیت می کند. افراد تحت تأثیر میزان درآمد و سرمایه ی فرد قرار می گیرند. موقعیت اقتصادی نقش مهمی در تعیین جایگاه اجتماعی فرد دارد. جایگاه فرد در اجتماع محلی، شهرت و اعتبار خود او و خانواد هاش به راحتی دیگران را تحت تأثیر قرار م یدهد. اصالت خانوادگی که در واقع از اعتبار خانواده، جایگاه خانواده و آبروی خانوادگی ترکیب شده است، در نظر خانواده های ایرانی اهمیت فراوانی دارد و شدیداً ایجاد جذابیت میکند. تحصیلات فرد از دو جهت مهم است. یکی به دلیل این که تحصیلات بالاتر، شغل بهتر و وضعیت اقتصادی بهتری را نوید میدهد و در عین حال از توانمندی، هوش و فهم فرد نیز اطلاع می دهد. بسیاری از ما به راحتی تحت تأثیر تحصیلات فرد قرار می گیریم. شغل فرد از چند جهت اهمیت دارد. یکی شأن و منزلت اجتماعی فرد را میرساند و دیگری میزان درآمد و توانمندی اقتصادی فرد را بیان میکند. برخی از
موقعیتها، زبانها و فرهنگها از جذابیت و اعتبار بیشتری برخوردار هستند. مذهب فرد و دین فرد نیز بر جذابیت او تأثیر دارد. برخی از مذاهب برای فرد ممکن است جذابیت بیشتری داشته باشد. هم مذهب بودن و هم دین بودن، از جذابیت برخوردار است؛ چرا که به گونه ای شباهت و همانندی نیز که یکی دیگر از منابع جذابیت است اشاره دارد. جایگاه مذهبی فرد نیز تأثیرگذار است. این که فرد در میان هم مذهب یهای خود چه جایگاهی دارد و اینکه روحانی است یا یک مؤمن معتقد در جذابیت تأثیرگذار است. برخی از زبانها و لهجه ها در یک جامعه نسبت به زبانها و لهجه های دیگر از اعتبار بالاتری برخوردار هستند.
بنابراین زبان و لهجه فرد بر جذابیت او تأثیرگذار است.

یکی دیگر از منابع جذابیت « شباهتهایی » است که باهم داریم . تحقیقات بسیاری نشان داده اند که دانشجویان به شباهتهای شخصیتی و نگرشی توجه می کنند، به ویژه زمانی که چندان درگیر عشق نیستند. هرچه شباهتها بین دو نفر بیشتر باشدجذابیت بیشتری به وجود میآید، « شباهتها » بیشتر در مورد اندیشه ها، باورها و نگرشها است. دو نفر که اندیشه، باور و نگرش نزدیک به هم دارند، جذابیت بیشتری را بین خود احساس می کنند. شباهت در سایر موارد زندگی از قبیل شباهت در تجربه ها، شباهت در حوادث غم انگیز، شباهت از نظر عضویت در گروههای سیاسی یا اعتقادی خاص، اهداف مشابه و همانند، فعالیتهای همانند و مشترک، همگی ایجاد جذابیت میکند.
یکی دیگر از منابع جذابیت « تضادها و تفاو تهایی » است که باهم داریم. یک فرد خجالتی ممکن است فردی صبور و شجاع را جذاب بداند. فردی که پر سر و صدا و پر حرف است ممکن است کسی که کم حرف و بی سر و صداست را جذاب بداند. تضادها و تفاو تها به صفات و شرایطی اشاره دارد که ما تجربه نکرد هایم، یا فاقد آن هستیم؛ اما آن را جذاب میدانیم و می خواهیم که صاحب آن صفت یا دارای آن شرایط شویم. فردی که خانواده ی آشفته ای داشته است و خانواده ی آرام فرد مقابل را جذاب می داند، این جذابیت به دلیل « تضاد و تفاوت » ایجاد شده است.

 

نقش جذابیت در ازدواج

برچسب ها

جذابيت ( 1), جذابيت در ازدواج ( 1), نقش جذابيت ( 1), نقش جذابيت در ازدواج ( 1),