دوران نامزدی قبل از ازدواج

دوران نامزدی قبل از ازدواج

دوران نامزدی قبل از ازدواج

نامزدی وعده ی ازدواج هم نامیده می شود. نامزدی قراردادی است که به موجب آن، طرفین توافق می کنند در آینده باهم ازدواج کنند. تفاوت دوران آشنایی با دوران نامزدی در همین توافق است. در دوران آشنایی، هیچ کدام از افراد تعهدی برای ازدواج با دیگری ندارند. هرچند در دوره آشنایی افراد به قصد ازدواج باهم ارتباط دارند و باهم آشنا می شوند، اما این بدین معنی نیست که الزاماً در پایان آشنایی به یکدیگر وعده ی ازدواج دهند و باهم نامزد شوند. زمانی که هردو نفر به قدری باهم آشنا شدند که تصمیم به ازدواج گرفتند، از آن زمان تا زمان عقد رسمی، دوران نامزدی محسوب می شود.

تعریف نامزدی
مردم از دوران نامزدی تعاریف متفاوتی دارند. برخی فاصله ی عقد و عروسی را دوران نامزدی محسوب می کنند. برخی دیگر زمان بعد از عقد، تا هنگامی که به خانه مشترک بروند را دوران نامزدی می گویند. و بسیاری دیگر، زمان قبل از عقد را دوران نامزدی می دانند. تعریف درست دوره ی نامزدی به این تعریف نزدیک است. دوران نامزدی از نظر ما به دوره ای از زمان می گویند که با وعده ی ازدواج شروع می شود و با عقد رسمی پایان می گیرد و حداقل خانواده ی اصلی دختر و پسر از آن آگاه هستند. شروع نامزدی می تواند با در دست کردن حلقه و احتمالاً یک جشن کوچک همراه باشد.

مراحل ازدواج
ازدواج در سه مرحله شکل می گیرد الف – آشنایی ب – نامزدی و ج – عقد رسمی. آشنایی به طور سنتی از طریق خواستگاری انجام می شود. گاهی اوقات افراد قبل از نامزدی یا عقد رسمی، فرصت کافی برای آشنایی دارند و گاهی این فرصت بسیار محدود است. برخی افراد با خواستگاری دوره ی آشنایی را آغاز می کنند و برخی دیگر قبل از خواستگاری فرایند آشنایی را شروع م ی کنند و سپس برای رسمی شدن آشنایی، خواستگاری انجام م یشود. در واقع دو حالت را می توان در جامعه مشاهده کرد. الف – خواستگاری – آشنایی و ب – آشنایی – خواستگاری.
گام دوم ازدواج یا نامزدی ، زمانی شروع می شود که دو نفر به یکدیگر وعده ی ازدواج می دهند. این دوره با یک جشن کوچک، حلقه در دست کردن، مراسم بله برون و سنتهای دیگری همراه است.
گام سوم ازدواج زمانی است که عقد رسمی بین نامزدها جاری می شود و به عقد یکدیگر درمی آیند. برخی افراد به سرعت هرسه مرحله را پشت سر می گذارند و ازدواج می کنند. گاهی مشاهده می شود که فاصله ی آشنایی تا عقد رسمی کمتر از یک ماه است . در چنین شرایطی طبیعی است که فرصت آشنایی و نامزدی در حد چند روز باشد. اطلاعات و دانستنیهایی که در هرکدام از مراحل آشنایی، نامزدی و عقد بدست می آید با دیگری تفاوت دارد. شناختی که در دوره آشنایی کسب می شود، با شناختی که در دوره نامزدی بدست می آید بسیار متفاوت است و به نظر می رسد که لازم است برای ازدواج موفق، هرکدام از این مراحل در حد خودش تجربه شود.
برخی اوقات در ازدواجهای فامیلی، احساس می شود که نیاز به گذران دوره آشنایی نیست؛ چرا که طرفین از قبل باهم آشنا هستند و یکدیگر را به خوبی می شناسند. اما دوران آشنایی این امکان را فراهم می کند، که با یکدیگر به طور خصوصی تر و به قصد ازدواج آشنا شوند. امکانی که ممکن است قبلاً هرگز وجود نداشته باشد.

دوران نامزدی قبل از ازدواج

برچسب ها

دوران نامزدی قبل از ازدواج ( 2), مشاوره ( 30), مشاوره ازدواج ( 30), نامزدی ( 4),