خواستگاری و رسمی شدن آشنایی

خواستگاری و رسمی شدن آشنایی

خواستگاری و رسمی شدن آشنایی

خواستگاری یک سنت قدیمی است. ما ایرانیان از طریق این سنت برای ازدواج با یکدیگر آشنا میشویم. اما امروزه به نظر می رسد که این سنت و این رسم با مشکل رو به رو شده است. برخی از جوانان فرآیند آشنایی را طی می کنند و از خواستگاری و رسمی شدن آشنایی، استفاده می کنند و برخی دیگر که جلسات خواستگاری را محدود می دانند، سعی می کنند که تعداد جلسات را ا فزایش دهند. اما خانواده ی دختر مقاومت می کند، چرا که برای خانواده ی دختر جلسات خواستگاری هزینه بر است و در عین حال هیچ معلوم نیست که دختر آنها ازدواج بکند یا نکند. خواستگاری از آنجا که هم دختر و پسر و هم خانواده آنها را درگیر فرآیند آشنایی می کند، سنت بسیا ر با ارزشی است. اما از آنجا که محدودیت زمانی دارد، باعث می شود که در امر ازدواج تعجیل و شتاب پیش بیاید و دختر و پسر مجبور شوند که هرچه سریعتر تصمیم بگیرند. اخیراً برخی از خانواده ها پس از برگزاری چند جلسه خواستگاری در صورتی که دختر یا پسر مورد قبول و تأیید آنها بود به دختر و پسر اجازه می دهند که بیشتر باهم آشنا شوند و نهایتاً تصمیم خود را به اطلاع خانواده ها برسانند.
به نظر می رسد که این شیوه ی اخیر می تواند محدودیتهای خواستگاری را تا حد زیادی بر طرف کند. در صورتی که خواستگاری بخواهد به همان شیوه ی سنتی در چند جلسه برگزار شود، احتمالاً نخواهد توانست به حیات خود ادامه دهد. نیازهای زمان می طلبد که خواستگاری انعطاف بیشتری پیدا کند. البته بسیاری از خواستگار ی ها بیشتر از یکی دو جلسه ادامه پیدا نمی کند. اما در موارد جدی که افراد متمایل به ازدواج می شوند لازم است که خواستگاری با انعطاف پذیری بیشتر ادامه یابد. در مواردی که امکان ازدواج هست، هر چه قدر خواستگاری از نظر زمانی انعطاف پذیرتر باشد افراد بیشتر و بهتر با یکدیگر آشنا خواهندشد.
تغییر جالب دیگری که در مورد برگزاری مراسم و اجرای سنت خواستگاری در شهر اصفهان
اخیراً شاهد هستیم این است که جلسات اول خواستگاری بیرون از خانه در هتل یا کافی شاپ برگزار می شود. اصفهانی ها معتقدند که با این روش اولاً هزینه و زحمت خواستگاری از دوش خانواده ی دختر برداشته می شود، ثانیاً پسر کمتر تحت تأثیر فضای فیزیکی و مادی و زرق و برق خانه ی دختر قرار می گیرد، ثالثاً کسی از اقوام و خویشان و همسایگان نیز از خواستگاری مطلع نمی شود و خواستگاری پنهان از دید آشنایان و اقوام و نزدیکان برگزار می شود.
همان گونه که مشاهده می فرمایید جامعه ی ما در حال حرکت به سمت برخورد منعطف تر با شیوه ی برگزاری مراسم خواستگاری است و این بشارت بزرگی است.

خواستگاری و رسمی شدن آشنایی

برچسب ها

خواستگاری ( 1), خواستگاری و رسمی شدن آشنایی ( 1), رسمی شدن آشنایی ( 1),