تفاوت نامزدی با آشنایی

تفاوت نامزدی با آشنایی

تفاوت نامزدی با آشنایی

دوران نامزدی و دوران آشنایی در سه حوزه با یکدیگر تفاوت دارند، این سه حوزه عبارتند از الف – تعهد ب – قرارداد اجتماعی و ج – نظارت اجتماعی. پس از این که افراد به یکدیگر قول ازدواج دادند و دوران نامزدی را آغاز کردند، تعهد آنها به یکدیگر و حساسیت آنها نسبت به تعهد فرد مقابل افزایش پیدا می کند. در این دوران لازم است که وفاداری و تعهد فرد مقابل برای دیگری ثابت شود. در صورتی که در این تعهد و وفاداری خللی وارد شود، طبیعی است که ارتباط رو به ویرانی حرکت خواهد کرد. البته ممکن است رابطه ویران نشود، اما حتماً جای پا و اثر خود را برای همیشه در ذهن فرد مقابل خواهد گذاشت.
نامزدی یک قرارداد اجتماعی است. نامزدی از طرف اجتماع و خانواده ها پذیرفته شده است و به همیل دلیل از قانون مندی های یک قرارداد اجتماعی تبعیت می کند. قرارداد اجتماعی، طرفین را ملزم به پذیرش شرایط جدید می کند و در صورتی که یکی از طرفین نابهنجاری کند، مورد سرزنش اجتماع قرار خواهد گرفت. در هنگام عقد یک قرارداد اجتماعی، معمولاً ا فرادی از طرف اجتماع به عنوان شاهد حضور دارند. این قرارداد معمولاً به طور خصوصی و دو نفره به انجام نمی رسد، بلکه جمعی از اجتماع حضور دارند و بر آن گواه و شاهد هستند. بنابراین به رابطه دوستی دختر و پسری که به یکدیگر وعده ی ازدواج هم داده اند، نمی توان به تنهایی نام نامزدی گذاشت. لازم است که حداقل خانواده های دو طرف، نامزدی دختر و پسر را قبول کنند و آن را بپذیرند. در صورت عدم آگاهی یا عدم پذیرش خانواده های دختر و پسر شرایط قرارداد اجتماعی مهیا نیست و نمی توان آن رانامزدی دانست.
هرقرارداد اجتماعی در خود نوعی نظارت را نیز به همراه دارد. دوران نامزدی نیز خالی از نظارت اجتماعی نیست. ناظر این دوره همان افرادی هستند، که از نامزدی با خبرند؛ به خصوص پدر و مادر دختر و پسر. در این دوره از جهت حد و حدود ارتباط، رابطه ی جنسی و ورود به خانواده ی نامزد، نظارتهایی براساس توافقی که شده است انجام می گیرد. بسیاری از این توافقهای اجتماعی نانوشته است و انتظار می رود که فرد و خانواده ی او آنها را بدانند و رعایت کنند. در صورتی که رسم و رسومات اجتماعی (توافقهای اجتماعی ) نادیده انگاشته شود، فرد مقابل به خود حق می دهد که واکنش نشان دهد.
لازم است که نامزدی از دریچه یک قرارداد اجتماعی نگریسته شود. این قرارداد اجتماعی در واقع پیش نویس یک قرارداد مهمتر و حیاتی تر است ، که همان قرارداد ازدواج باشد.

تفاوت نامزدی با آشنایی

برچسب ها

آشنایی ( 1), تفاوت نامزدی با آشنایی ( 1), مشاوره ازدواج ( 30), نامزدی ( 4),