تفاهم در ازدواج

تفاهم در ازدواج

تفاهم در ازدواج

تفاهم به معنای مقصود یکدیگر را فهمیدن و درک کردن مطلب همدیگر است و در ازدواج به معنای فهم مشترک یا فهم نزدیک همسران نسبت به یک موضوع است. معمولاَ وقتی از افراد سؤال می شود که برای ازدواج موفق چه مواردی مهم است یکی از موارد مهمی که از طرف اکثر افراد بیان می شود، تفاهم است. متأسفانه در میان مردم، اکثراً تفاهم با توافق اشتباه گرفته می شود. تفاهم یعنی فهم نزدیک به هم داشتن اما توافق یعنی تلاش برای رسیدن به یک فهم نزدیک به هم. افرادی که با هم تفاهم دارند به راحتی و سهولت با هم روزگار می گذرانند اما آنها که با هم توافق کرده اند ممکن است در طول زمان به توافقات خود پایبند نباشند و از توافق خود عدول کنند. تفاهم یعنی من و تو بدون اینکه از قبل با هم توافق کرده باشیم، نظراتمان نزدیک به هم است. اما توافق یعنی من و تو لازم است انرژی مصرف کنیم و نظراتمان را به هم نزدیک کنیم.
تفاهم بدون نیاز به صرف انرژی به دلایل مختلف از جمله پیشینه ی همانند، از قبل در همسران وجود دارد. دلیل اصلی اینکه ذکر می شود افرادی که تفاوت زیاد سنی، فرهنگی اجتماعی، تحصیلی، دینی و … دارند برای ازدواج با یکدیگر مناسب نیستند، این است که این افراد تفاهم زیادی با هم نخواهند داشت. تفاوت های فرهنگی، قومی، نژادی، سنی، مذهبی، اجتماعی و تحصیلی باعث می شود که نگرش افراد به دنیا و موضوعات زندگی متفاوت باشد. وقتی که نگرش ها متفاوت باشد تفاهم با مشکل روبرو خواهد شد.
مطمئناً توافق جایگاه بسیار مهمی در زندگی مشترک دارد اما آنچه در مورد انتخاب همسر
مهم است، تفاهم است. برای آنکه بفهمیم با چه کسی تفاهم داریم لازم است خودمان را و خواسته های خودمان را بشناسیم و از آنجا که ازدواج حوزه ای است با متغیرهای متعدد، وقتی همسران در مورد هر کدام از این متغیرها فهم نزدیک به هم داشته باشند، می توانیم بگوییم که در مورد آن مطلب باهم تفاهم دارند. تفاهم یک مفهوم کلی است که از تفاهم در تک تک متغیرهای مهم ازدواج تشکیل می شود.
مهمترین متغیرها در ازدواج عبارتند از:
انتظار از ازدواج
ارتباط صمیمانه با همسر
ارتباط با دیگران
حل تعارض
خانواده ی خود و خانواده ی همسر
دوستان
پول و مسایل مالی
اهداف
باورهای مذهبی
فعالیتهای لذت بخش و مورد علاقه
ارتباط جنسی
فرزند و فرزندپروری
نقش زن و مرد
رشد شخصی
بیان خواسته ها و هیجانات
لازم است در تک تک این متغیرها بین همسران تفاهم وجود داشته باشد، تا بتوانیم بگوییم که همسران باهم تفاهم دارند. برای این که متوجه شویم که تفاهم ما با همسر آینده مان چه قدر است، لازم است که فهرست تفاهم تهیه شود.

 

تفاهم در ازدواج

برچسب ها

تفاهم ( 1), تفاهم در ازدواج ( 1), مشاوره ( 30), مشاوره ازدواج ( 30),